دوره آشنایی با نظام آموزش علمی کاربردی ویژه مدرسان جدید به میزبانی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان غربی برگزار شد

۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۷ اخبار
تعداد بازدید:۸۶۹

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان غربی دوشنبه 22 شهریورماه دوره آشنایی با نظام آموزش علمی کاربردی ویژه متقاضیان تدریس در استان‌‌های آذربایجان غربی، خراسان رضوی، اصفهان، البرز و مازندران بصورت مجازی به میزبانی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان غربی برگزارشد.

دکتر رسولی صدقیانی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان‌غربی به عنوان سخنران اول با اشاره به ویژگی‌ نسل های دانشگاهی گفت: دانشگاه ها از بدو تاسیس چندین نسل را تجربه نموده اند بطوریکه دانشگاه های نسل اول آموزش محور بوده و رسالت آنها مبتنی بر فعالیت‌های آموزشی است و با ورود پژوهش و تحقیق به دانشگاه ها نسل دوم آنها شکل گرفت. دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم دانشگاه‌های کارآفرین و مبتنی بر مهارت آموزی هستند و رشته های موجود در این دانشگاه‌ها  نیز بر اساس نیازهای جامعه ایجاد شده و ارتباط با صنعت و تعامل با جامعه از ویژگی‌های اصلی آن‌ها  است. همچنین دانشگاه های نسل چهارم علاوه بر داشتن ویژگی دانشگاه های نسل های قبل برای علوم انسانی و فناوری نیز برنامه دارند و مشارکت راهبردی، جذب اعتبار از منابع مختلف و اثرگذاری بر جامعه از جمله ویژگی‌های این دانشگاه می‌باشد.

رسولی صدقیانی با بیان اینکه دانشگاه های ایران در مرحله گذار از دانشگاه های نسل دوم به نسل سوم هستند و بیشتر دانشگاه های  کشور نسل دوم می‌باشند گفت: دولتی بودن دانشگاه‌های کشور از جمله عوامل اساسی عدم تبدیل آن ها به نسل های جدید دانشگاهی است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی از جمله دانشگاه‌های پیشرو در تبدیل به دانشگاه‌های نسل سوم در کشور است اضافه کرد: یکی از دلایل  اصلی این مساله اتخاذ شیوه های نوین آموزشی و دروس ارائه شده در این دانشگاه است.

وی به برخی از ویژگی‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد وگفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاه مهارت آفرین بوده و آموزش های ارائه شده دراین دانشگاه به گونه‌ای است که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به راحتی وارد بازار کار می شوند.

دکتر رسولی صدقیانی افزود: این دانشگاه در راستای سیاست های دولت در اجرای اصل44 قانون اساسی پیشتاز بوده و هم اکنون بسیاری از مراکز این دانشگاه خصوصی می باشند.

در ادامه دکتر صدقی معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان‌غربی به عنوان سخنران دوم این دوره آموزشی با بیان اینکه کیفی سازی یکی از اقدامات خوب انجام شده در دانشگاه جامع علمی کاربردی بود گفت: از سه سال پیش  سطح بندی تمامی مراکز آموزش دانشگاه علمی کاربردی در سراسر کشور آغاز و رتبه و جایگاه هر کدام از آن‌ها نیز مشخص شده است.

وی افزود: با توجه به این مهم که عموم مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی در بازار کار مشغول به فعالیت بوده در نتیجه باعث ارتقاء کیفیت آموزشی و تربیت دانشجویان مهارت آموز نسبت به دانشجویان سایر دانشگاه ها می شود.

معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه توجه به کیفیت آموزش از اهداف اصلی این دانشگاه است گفت: درسال‌های گذشته مراکزی که تنها هدف آن‌ها ثروت اندوزی بوده و توجهی به کیفیت آموزش نداشته اند تعطیل شدند.

دکتر صدقی با اشاره به اینکه مطابق برنامه ششم توسعه باید 30 درصد آموزش های ارائه شده در کشور به صورت مهارتی ارائه شود گفت: در حال حاضر متاسفانه تنها 12درصد از این آموزش‌ها به صورت مهارتی است و این در حالی است که درکشورهای پیشرفته این میزان برابر70 درصد است و کشور فاصله بسیاری با استانداردهای جهانی در این حوزه دارد.

یاسین امانی مسئول آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان‌غربی نیز که به عنوان سخنران بعدی در این دوره حضور داشت گفت: دانشگاه جامع  علمی کاربردی سعی در ارائه دروس مختلف دانشگاهی به صورت کاربردی به دانشجویان را دارد بر همین اساس این آموزش ها به شکلی است که دانشجویان بتوانند در بازار کار جذب شده و برای جامعه مفید باشند و در این راستا چهار گروه آموزشی  مدیریت و خدمات اجتماعی، کشاورزی، فرهنگ و هنر وگروه فنی در این دانشگاه تدریس می شود.

مسئول آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان‌غربی افزود: براساس قوانین آموزشی هرمدرسی موظف است ۱۶ جلسه آموزشی را در طول ترم برای دانشجویان تشکیل دهد و با توجه به شرایط کرونایی در جامعه تا زمانی که تمامی دانشجویان واکسینه نشوند کلاس ها به صورت غیر حضوری برگزار می شود.

وی در ادامه با تاکید بر رعایت سرفصل های آموزشی از سوی مدرسان دانشگاه گفت: مدرسان این دانشگاه باید سرفصل های هر درس را از مدیر گروه مربوطه دریافت کنند و در صورت عدم برگزاری کلاس باید کلاس های جبرانی برای دانشجویان برگزار شود.