ششم مردادماه مصادف با «روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش‌های علمی-کاربردی» است.

۰۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰
تعداد بازدید:۲۲۱
ششم مردادماه مصادف با «روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش‌های علمی-کاربردی» است.

ششم مردادماه مصادف با «روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای» است.

 

 سال‌‏‌ها از تدوین نظری سرمایه انسانی می‌‌‏گذرد. در این مدت، نقش و اهمیت آموزش‌‏های کاربردیدر توسعه اقتصادی نزد کشورهای توسعه‌‏یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه، شناخته شده است؛ به‌‏گونه‌‏ای‌‏که بسیاری از کشور‌ها برای ایجاد تحول در توسعه اقتصادی به‌‏عنوان پیش‏‌زمینه و اولین گام، اقدام به اصلاح نظام آموزش حرفه‌‏ای خود و سرمایه‌‏گذاری در آن می‌‏‌نمایند. آموزش‌های علمی-کاربردی، آموزش‌‏هایی هستند که انتظار می‌‌‏رود دانش‌‏آموختگان آن در زمان ورود به دنیای کار از سازگاری نسبی در مقایسه با دانش‌‏آموختگان رشته‌‏های نظری برخوردار باشند. به‌عبارت دیگر، این دانش‏‌آموختگان باید توانایی لازم را برای اشتغال داشته باشند. نیروی انسانی در اثر تربیت و آموزش می‌‌‏تواند نگرش، دانش و مهارت لازم را به‌‏دست آورد. به‌‏همین علت، در اغلب کشورهای اروپایی و صنعتی بعد از دهه ۱۹۹۰م، توسعه صنعتی را در آموزش علمی-کاربردی می‌‏‌دانند و در بهبود و رشد آن تأکید بسیار دارند.

شاید بنیادی‌‏‌ترین مانع در راه گسترش آموزش فنی در برخی از کشورهای در حال رشد، همان‌‏گونه که در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز چنین است، وجود نگرش منفی بسیاری از افراد نسبت به این آموزش است. کار دستی و فنی از قدیم به‌‏مثابه کاری خوار و پست و فقط درخور افراد بی‌‏سواد در نظر گرفته شده است. درنتیجه، در بسیاری از کشور‌ها وضعی موجود است که در اثر آن درصد بزرگی از کسانی که دوره دبیرستان را به پایان می‌برند یا حتی فارغ‏‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند، صرفاً به این دلیل که شغل‌‏های اداری کافی برای آنان وجود ندارد، بیکار می‌‌‏مانند. روشن است که نمی‌‌‏توان نگرش‌‌ها را یک‌‌شبه دگرگون کرد، اما با آموزش فنی به‌‏عنوان عنصر مکمل نظام آموزشی و با آگاه‌‏سازی مردم نسبت به امکاناتی که آموزش علمی-کاربردی در اختیار افراد قرار می‌‌‏دهد، تغییر نگرش‌‏‌ها خیلی سریع انجام خواهد گرفت.» (یونسکو، ۱۹۷۳م)

آموزش علمی-کاربردی بایستی از تربیت افراد برای شغلی ویژه با فراهم کردن مهارت‏‌‌ها و دانش لازم، پا فرا‌تر بگذارد و همراه با آموزش عمومی، شخصیت و منش افراد را نیز پرورش دهد و توانایی درک، داوری، اظهار وجود و سازگاری با محیط‌‏های گوناگون را در آنان تقویت کند. برای رسیدن به چنین هدفی، محتوای فرهنگی آموزش علمی-کاربردی باید در سطحی باشد که تخصصی شدن گریزناپذیر در آموزش علمی-کاربردی ، راه دیگر علاقه‌‏‌ها را سد نکند. آموزش علمی-کاربردی ، در جنبه‌‏های علمی‌‏‌تر خود از سال‌‏های تحصیلی مدارس فرا‌تر می‌‌‏رود و وارد عرصه صنعت می‌‌‏شود. از این‌‏رو با در نظر داشتن مهارت‏‌‌ها و فنون، ممکن است مدارس، پایه‌‏های اساسی لازم را در اختیار بگذارند، اما این صنعت است که باید کارکنان جدید خود را در زمینه‌‏های خاصی که در زندگی کاری از آنان انتظار می‌‌‏رود، آموزش دهد و پیوسته دانش آن‌‏‌ها را مطابق با پیشرفت‌‏های زمان ارتقا دهد.

وظیفۀ دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان تنها متولی نظام آموزش عالی علمی-کاربردی، انتقال افراد خلاق به مرحلۀ کارآفرینی می باشد. که این مرحله شامل فعالیت های متنوعیمانند کانون شکوفایی خلاقیت، برگزاری سمینارهای خودباوری، جذب ایده های ناب و خلاقانه صاحبان ایده، برگزاری کارگاه های متنوع در حوزه کارآفرینی و جشنواره بورس ایده می باشد.

یکی دیگر از ابعاد اهمیت آموزش‌‏های علمی-کاربردی، نقش فرهنگی و اجتماعی آن است. از جمله نمودهای نابرابری‌‏های اجتماعی، محرومیت از تحصیل به علل گوناگون است. برخورداری توده‌‏های وسیع مردم از آموزش‏‌های فنی و حرفه‌‏ای باعث می‌‌‏شود که فاصله قشرهای اجتماعی تا حدودی کم‌‏‌تر شود. توان کاری افراد بالا رود و درنتیجه، گروه کثیری از مردم در تولید اجتماعی شرکت کنند. اگر آموزش فنی و حرفه‌‏ای در آموزش و پرورش، باکیفیت گسترش یابد و کار یدی و مغزی هر دو در پیوند باهم اهمیت پیدا کنند، ارزش‌‏های نوینی در جامعه پدیدار می‌‏‌گردد. یعنی کار یدی کوچک شمرده نمی‌‌‏گردد و به کار اداری یا صرفاً فکری بیش از حد ارج نهاده نمی‌‌‏شود و این ممکن نخواهد شد مگر این‏‌که اقتصاد وابسته به صنایع خارجی رفته‌‏رفته جای خود را به اقتصاد مستقل و تولیدی بدهد و در این صورت است که با اهمیت پیدا کردن کار مولد، در مقابل دلالی و واسطه‌‏گری، ارزش‌‏های واقعی صنعت‌‏گران و صاحبان حرفه‌‏های گوناگون نمود پیدا می‌‌‏کند و بسیاری از مفاسد اجتماعی به‌‏خصوص ناامیدی‌‏های جوانان کم‌‏رنگ‌‏‌تر شده و جای آن را فعالیت‌‏های مولد اجتماعی خواهد گرفت. اکنون کوشش بر این است که آموزش و پرورش از صورت صرفاً نظری بیرون آورده شود و آن را به‌‏صورت آموزش توأم با کار مبدل سازند. چنین کاری علاوه بر داشتن اهمیت اقتصادی، بی‌‏تردید در تعدیل فاصله‌‏های میان طبقات و قشرهای اجتماعی می‌‌‏تواند مؤثر باشد. گسترش آموزش و پرورش و در کنار آن توسعه آموزش فنی و حرفه‌‏ای و مشغول داشتن گروه کثیری از دانش‏‌آموزان کشور در این شاخه تحصیلی، می‌‏تواند سرآغاز بازگشت به خود و یافتن هویت فرهنگی خویش گردد. وقتی شمار زیادی از مردم جامعه مشغول کار مفید و مناسب شوند، به جامعه و ارزش‌‏های اجتماعی حاکم ارج می‌‌‏نهند.

هیچ ملتی نمی‌‌‏تواند اثر تکنولوژی را در جهان امروز انکار کند. درحقیقت، پیشرفت‌‏های پرشتاب در همه رشته‌‏های فنی و صنعتی در دهه‌‏های اخیر، خطوط اساسی تمدن کنونی را تعیین کرده است. اگر قرار باشد که از تکنولوژی به‌‏درستی و در جهت رفاه انسان، نه انهدام او، حداکثر بهره را ببریم، لازم است پابه‌‌پای این دگرگونی‏‌‌ها، در آموزش علمی-کاربردی نیز به پیشرفت‌‏هایی دست یابیم. خوار شمردن آموزش علمی-کاربردی به بهانه این‌‏که ماهیتی فرومایه دارد، درواقع، ستیز با واقعیت‌‏های زندگی نوین و روی گرداندن از مجال‌‏هایی است که برای بهتر کردن این زندگی پیش می‌‌‏آید. توصیه یونسکو درباره آموزش فنی و حرفه‌‏ای این است که: آموزش علمی-کاربردی باید بخش مکمل نظام آموزشی همه‌‏جانبه باشد، و به این سبب باید به محتوای فرهنگی آن توجه کافی بشود.» (یونسکو، ۱۹۷۳م)

در حال حاضر این واحد استانی جهت ارزیابی توانمندیهای دانشجویان خود در گام اول اقدام به برگزاری نمایشگاه و بورس ایده نمود، و سپس با ارزیابی آن، نسبت به تدوین برنامه ای جهت ایجاد پایگاه ایده و پرورش آنها ، و معرفی ایده ها و طرح ها به صنایع و ایجاد  بورس نیاز در استان اقدام نماید. که این امر جز با مشارکت سایر سازمان های استان و انجام امور به صورت هماهنگ میسو رنمی شود.

لذا این واحد استانی در نظر دارد با ایجاد و تداوم ارتباط با سازمان ها و نهاد های مسئول در این زمینه، از آنها یاری بطلبد تا با همکاری ایشان قدم موثری در پرورش نیروی جوان و عمل به اهداف اقتصادی دولت برداشته شود که همانا آبادانی کشور و گام برداشتن در اقتصاد مقاومتی جز با این روش ممکن نمی باشد.

در ذیل به اختصار برنامه کارآفرینی دانشگاه لیست گردیده است امید  است با کمک حق تعالی بتوان گامی موثر در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی برداشت:

1- برگزاری چندین دوره استارت آپ      2- انعقاد تفاهم نامه ها با سازمان های ذیربط 3-معرفی طرح ها به سازمان ها و صنایع مربوطه  4- برپایی نمایشگاه با محوریت بورس نیاز و ایده

والسلام

جم عزتی راد

سرپرست واحد استانی  دانشگاه جامع علمی-کاربردی